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IT

구글이 모토롤라를 레노버에 팔다니

We’ve just signed an agreement to sell Motorola to Lenovo for $2.91 billion.


구글이 모토롤라를 레노버에 29억달러에 팔기로 했다는 소식이 한국 시간으로 1월 30일 오전 7시 18분 구글의 트위터 공식 계정으로 전해졌다.


양사의 CEO인 래리 페이지와 앙위안칭이 구글 본사 앞에서 악수하는 사진도 함께 올라왔다.


짤막한 한줄의 이 트윗은 아마도 전세계 IT 업계와 미디어계를 놀라게 했을 것이다.


구글의 CEO 래리 페이지는 자사 공식 블로그에 직접 이 매각 소식을 포스팅하면서 "이번 매각이 안드로이드 이용자들에게 중요한 사건이 될 것"이라고 평가했다.


구글은 스마트폰 특허 전쟁으로부터 안드로이드 생태계를 지켜내기 위해 지난 2012년 5월에 모토롤라를 125억달러에 사들였었다.


레노버는 삼성과 애플에는 크게 못미치지만 2013년 세계 스마트폰 점유율 4.5%로 업계 5위를 기록하고 있는데 이번 모토롤라 인수로 상위권 도약을 모색할 것으로 보인다.


특히 레노버는 이미 싱크패드로 대표되는 미국 IBM의 PC 부문을 인수했고, 최근에는 IBM의 서버 부문 인수까지 추진하고 있어 전세계 하드웨어 제조 업체들을 긴장시키고 있다.





(이하 구글 포스팅 전문) - 구글 블로그 바로가기



We acquired Motorola in 2012 to help supercharge the Android ecosystem by creating a stronger patent portfolio for Google and great smartphones for users. Over the past 19 months, Dennis Woodside and the Motorola team have done a tremendous job reinventing the company. They’ve focused on building a smaller number of great (and great value) smartphones that consumers love. Both the Moto G and the Moto X are doing really well, and I’m very excited about the smartphone lineup for 2014. And on the intellectual property side, Motorola’s patents have helped create a level playing field, which is good news for all Android’s users and partners.

But the smartphone market is super competitive, and to thrive it helps to be all-in when it comes to making mobile devices. It’s why we believe that Motorola will be better served by Lenovo—which has a rapidly growing smartphone business and is the largest (and fastest-growing) PC manufacturer in the world. This move will enable Google to devote our energy to driving innovation across the Android ecosystem, for the benefit of smartphone users everywhere. As a side note, this does not signal a larger shift for our other hardware efforts. The dynamics and maturity of the wearable and home markets, for example, are very different from that of the mobile industry. We’re excited by the opportunities to build amazing new products for users within these emerging ecosystems.

Lenovo has the expertise and track record to scale Motorola into a major player within the Android ecosystem. They have a lot of experience in hardware, and they have global reach. In addition, Lenovo intends to keep Motorola’s distinct brand identity—just as they did when they acquired ThinkPad from IBM in 2005. Google will retain the vast majority of Motorola’s patents, which we will continue to use to defend the entire Android ecosystem. 

The deal has yet to be approved in the U.S. or China, and this usually takes time. So until then, it’s business as usual. I’m phenomenally impressed with everything the Motorola team has achieved and confident that with Lenovo as a partner, Motorola will build more and more great products for people everywhere.